BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Pages

BLOG BAHASA MELAYU CIKGU FARHAN

SELAMAT MELAYARI BLOG BAHASA MELAYU CIKGU FARHAN DI LINK INI BERSAMA MENUJU KECEMERLANGAN!!

Pengunjung Setia

DARI MANA ANDA ONLINE?

KATA-KATA HIKMAT/FALSAFAH

ANDA TIDAK KUAT
TETAPI ANDA MEMPUNYAI KEKUATAN
UNTUK MENJADI KUAT,

LANGKAH PERTAMA ITU ADALAH HARAPAN
SEDANGKAN TIDAK MELANGKAH
LANGSUNG TIADA HARAPAN.

OLEH : DATO' DR. SYED AHMAD

CITA-CITA TANPA USAHA ADALAH ANGAN-ANGAN,
ANGAN-ANGAN YANG DIUSAHAKAN ADALAH CITA-CITA.


OLEH : MAS ADEKI

Friday, September 4, 2009

Antara Komen-komen mengenai Hang Tuah


Assalammualaikum,

Orang Tua-tua Melayu Melaka sugul dan sedih bila kajian sejarah membuktikan Hang Tuah adalah mitos. Begitu juga bila sebuah Tanah Perkuburan “Tua” di bandar hilir dikatakan tiada kiatan dgn Hang Tuah.

Kota A Famosa yg dipercayai diletakkan di atas kubu kota melaka dan menjadi tapak asal Istana Melaka juga dinidakkan.

Orang Tua Tua Melaka begitu sedih kerana generasi baru Melayu Melaka sendiri mempercayai nya.

Mengapa sedemikian ?

Ketika Portugis menjajah Melaka, semua “KENANGAN”yg boleh membangkitkan semangat Melayu kembali wajib dihapuskan sama sekali.

Ini termasuk usaha Portugis mengesan Kubur Laksamana Hang Tuah yg dikebumikan di sebuah kampung di bandar hilir.Asal kubur tersebut dikenali kawasan perkuburan Hang Tuah.Menyedari tujuan jahat Portugis, Kawasan Perkuburan tersebut, di sebut-sebut sbg Perkuburan Tua, memberi gambaran kepada Portugis bahawa Tanah perkuburan tersebut adalah Tanah perkuburan generasi lama turun tenurun yg terbiar .

Kalau Tanah perkuburan pun hendak dihapuskan, apatah lagi Masjid yg menjadi tempat berkumpul Orang Melayu, tidak mustahil masjid pun dilarang sama sekali dibina !

Kota Melaka dan Istana Melaka adalah suatu tempat yg sangat strategik kedudukannya; baik dari segi pentadbitan maupun pertahanan. Ketika Melaka ditawan, Portugis mendapati tiada tempat lain yg begitu strtegik melainkan Kota Melaka,

Mengapa perlu bersusah payah jika kawasan yg sedia ada sudah terbukti kebersanannya? Memeliharakannya bererti mengiktiraf kepakaran orang Melayu Melaka . Maka sekali lagi , untuk menghilangkan “semangat” Orang Melaka, Kota Melaka tsb dirobohkan , diratakan tetapi tidak dapat sepenuhnya sehingga ke akar umbi kerana terlalu kukuh pembuatannya.Tiang-tiang kayu yang besar dan berkualiti tinggi dari kayu jati Jawa terpacak dalam ke laut.Maka diambil keputusan membina sahaja Kota A Farmosa di atas tapak asal Kota Melaka !

“Kalau roboh Kota Melaka, Papan di Jawa saya dirikan..”

Sekiranya Kota Melaka rosak , ada usaha untuk mendirikannya balik walaupun terpaksa ke Tanah Jawa, tetapi ia merujuk bahawa sememangnya Kota Melaka sengaja di robohkan oleh Portugis

Jika anda pergi ke Melaka dan lihat kawasan yg diwartakan sebagai warisan Melaka ( di dataran Pahlawan), jenguk-jenguk lah ke bawah ; terdapat bekas lapisan lapisan yg bercekerang yg menandakan suatu masa dahulu ada tiang-tiang yg besar mencacak ke perut laut.”Kajian sejarah” mengatakan ia adalah hasil drp kota pertahanan yg dibina oleh Portugis dan kemudiannya adalah Belanda.

Orang Tua Tua Melayu tetap mengatakan samada ianya dibina oleh Portugis atau Belanda , pada asalnya itu adalah bekas tapak Kota Melaka

Usaha-usaha untuk menggali tempat tersebut dihentikan kerana kuatir akan melemahkan struktur bawah tanah kawasan dataran pahlawan tersebut.

Tanah Melayu dulu memang dikenali dgn semenanjung Emas. Sebuah lombong emas di Jasin mengeluarkan emas yg sangat bermutu.Ianya diwartakan sebagai milik Sultan Melaka.Kekayaan Sultan Melaka tidak dipertikaikan langsung sehingga sanggup ‘menyediakan jambatan bersalut emas dari kaki Gunung Ledang sehingga ke Istana Melaka”.Sekali lagi ianya dianggap dongeng.

Apabila semangat Melayu dah hilang ( disebabkan lamanya dijajah ),masjid yg dibina pun seumpama sebuah masjid yg wujud bersama-sama dgn sebuah taman perumahan yg baru dinaikkan.. masjid tetap akan wujud , hanya masa yg menetukannya.

Sekali lagi masjid Tengkera terbina hanya selepas Portugis menjajah .Wujud masjid wujud Orang Melayu, benarlah kata Hang Tuah “Tak kan Melayu hilang di dunia !”

Kini ramai juga Orang Melaka di Pahang,benar kata tan Sri P.Ramli
“…dari Melaka pergi ke Pahang..

0 comments:

Related Posts with Thumbnails