Cikgu Apek
Siti Hajar Mohd Zaki
Sinopsis
Cerpen ini mengisahkan tentang seorang wanita yang berusaha untuk menyebarkan ajaran agamanya kepada penduduk orang asli. Namun usaha itu kurang disenangi oleh seorang guru tadika yang bernama cikgu Apek. Semasa bertemu di hadapan tadika mereka berdua telah berborak dan berlaku percanggahan pendapat. Namun keadaan masih tetap terkawal. Akhirnya cikgu Apek menyahut seruan Faduhah untuk menyambung pelajarannya di maktab perguruan.
Tema
Kepentingan ilmu
Cikgu Apek menyambung pengajian di maktab perguruan.“Di luar pengetahuan ku, dia menyahut seruanku agar memohon belajar ke maktab perguruan.”(hal.137)
Persoalan
a.Menghormati masyarakat lain
“kesemua 32 buah rumah di sini kami ziarahi. Ada pantang larang yang menegah kami masuk ke sesetengah rumah, kami akur dan hormat, ...”(hal.134)
Aspek Bahasa
Bahasa cerpen ini mudah dan senang untuk difahami
Hiperbola
“Tidak secalit pun kekurangan itu mencomotkan kanvas perjuanganku,Apek!”(hal.130).
“Dia tidak kuat berenang dia alam kongkrit yang penuh dengan teknologi”(hal.137).
“Tidak secalit pun kekurangan itu mencomotkan kanvas perjuanganku,Apek!”(hal.130).
“Dia tidak kuat berenang dia alam kongkrit yang penuh dengan teknologi”(hal.137).
Metafora
“Pelangi azam”(hal.136)
“Tali sabar”(hal.131)
“Pelangi azam”(hal.136)
“Tali sabar”(hal.131)
Personifikasi
“seekor kumbang gagah yang menyelinap ke dunia tadika”(hal.132).
“seekor kumbang gagah yang menyelinap ke dunia tadika”(hal.132).
Simile
“Bagai ular kena palu”(hal.133).
“Bagai ular kena palu”(hal.133).
Bahasa Asing
Bahasa Arab
“Bil haq” dan “uswah hasanah”(hal.133)
Bahasa Arab
“Bil haq” dan “uswah hasanah”(hal.133)
Pemilihan kata/diksi
Kata-kata yang mudah difahami dan menggunakan bahasa sehari-harian.
“Salahkah berbakti kepada masyarakat kau?”(hal.130)
Kata-kata yang mudah difahami dan menggunakan bahasa sehari-harian.
“Salahkah berbakti kepada masyarakat kau?”(hal.130)
Penggunaan kata ganda
“otot-otot,inak-inak,lagu-lagu,bergotong-royong dan dll.”
“otot-otot,inak-inak,lagu-lagu,bergotong-royong dan dll.”
Aliterasi
“Aku sentiasa menajamkan pendengaran”(hal.132). perulangan konsonan “N” sebanyak 5 kali
“Aku balik dulu Faduhah, jumpa esok petang”(hal.134). perulangan konsonan “K” sebanyak 3 kali.
“Aku sentiasa menajamkan pendengaran”(hal.132). perulangan konsonan “N” sebanyak 5 kali
“Aku balik dulu Faduhah, jumpa esok petang”(hal.134). perulangan konsonan “K” sebanyak 3 kali.
Asonansi
“Kenapa masih ke sini”(hal.130). perulangan vokal “I” sebanyak 3 kali.
“Tapi niat kita tak sama juga bukan”(hal.131). perulangan vokal “A” sebanyak 8 kali.
“Kenapa masih ke sini”(hal.130). perulangan vokal “I” sebanyak 3 kali.
“Tapi niat kita tak sama juga bukan”(hal.131). perulangan vokal “A” sebanyak 8 kali.
Peribahasa
“Berkaki ayam”(hal.136)
“Berkaki ayam”(hal.136)
Teknik
Teknik dialog.
“Kenapa masih di sini?. Salahkah berbakti kepada masyarakat kau?”(hal.130)
“Kenapa masih di sini?. Salahkah berbakti kepada masyarakat kau?”(hal.130)
Teknik imbas kembali.
“Kali pertama aku dan teman-teman ke Kampung Tohor ini, pemuda 20-an inilah yang penting kalut menyambut kedatangan kami. Dia mewakili Tok Batin yang sakit ketika itu.”(hal.131)
“Kali pertama aku dan teman-teman ke Kampung Tohor ini, pemuda 20-an inilah yang penting kalut menyambut kedatangan kami. Dia mewakili Tok Batin yang sakit ketika itu.”(hal.131)
Konflik luaran.
Berlaku antara Faduhah dan juga Cikgu Apek. “Adakah kami memaksa kalian? Tiada paksaan dalam islam, Apek. Giliran dia pula ketandusan bicara”(hal.131).
Berlaku antara Faduhah dan juga Cikgu Apek. “Adakah kami memaksa kalian? Tiada paksaan dalam islam, Apek. Giliran dia pula ketandusan bicara”(hal.131).
Pemerian.
“Hampi sahaja aku gelojoh mendesaknya segera memanjangkan cerita, tetapi apabila mata besarnya yang berkening lebat itu tunak memanah mataku yang ternyata amat sepet, aku diserbu malu”(hal.132).
“Hampi sahaja aku gelojoh mendesaknya segera memanjangkan cerita, tetapi apabila mata besarnya yang berkening lebat itu tunak memanah mataku yang ternyata amat sepet, aku diserbu malu”(hal.132).
Monolog dalaman
“Diam-diam aku terkilan sebenarnya kerana di sini masih tiada seorang pun yang mentasdikkan hati dengan kebenaran-Nya. Menyetujui Apek bererti aku memejamkan mata terhadap usaha dakwah itu, menidakkan Apek bererti aku kaan mejolok sarang tebuan”(hal.133)
“Diam-diam aku terkilan sebenarnya kerana di sini masih tiada seorang pun yang mentasdikkan hati dengan kebenaran-Nya. Menyetujui Apek bererti aku memejamkan mata terhadap usaha dakwah itu, menidakkan Apek bererti aku kaan mejolok sarang tebuan”(hal.133)
Plot
Plot cerpen ini mengikut kronologi. Penulis menceritakan sesuatu yang berlaku secara tersusun.
Plot cerpen ini mengikut kronologi. Penulis menceritakan sesuatu yang berlaku secara tersusun.
Permulaan
Tahap ini menunjukkan watak-watak yang terlibat dalam cerpen ini. “Tidak secalit pun kekurangan itu mencomotkan kanvas perjuanganku, Apek!. Jangan buang masa, Faduhah.”(hal.130)
Tahap ini menunjukkan watak-watak yang terlibat dalam cerpen ini. “Tidak secalit pun kekurangan itu mencomotkan kanvas perjuanganku, Apek!. Jangan buang masa, Faduhah.”(hal.130)
Perkembangan
Pada bahagian ini Faduhah dan Cikgu Apek telah memulakan perbualan dan menyatakan pandangan dan pendapat masing-masing. “Tidak secalit pun kekurangan itu mencomotkan kanvas perjuanganku, Apek!. Jangan buang masa, Faduhah.”(hal.130)
Pada bahagian ini Faduhah dan Cikgu Apek telah memulakan perbualan dan menyatakan pandangan dan pendapat masing-masing. “Tidak secalit pun kekurangan itu mencomotkan kanvas perjuanganku, Apek!. Jangan buang masa, Faduhah.”(hal.130)
Puncak/klimaks
Kemuncak perbualan Faduhah dan Cikgu Apek apabila mereka saling berusaha untuk menegakkan hujah masing-masing. “. “Adakah kami memaksa kalian? Tiada paksaan dalam islam, Apek. Giliran dia pula ketandusan bicara”(hal.131).
Penurunan/peleraian
Kemudian Faduhah dan Cikgu Apek beredar meninggalkan perbualan mereka itu tadi. “ Aku balik dulu Faduhah. Jumpa esok petang”(hal.134)
Kemuncak perbualan Faduhah dan Cikgu Apek apabila mereka saling berusaha untuk menegakkan hujah masing-masing. “. “Adakah kami memaksa kalian? Tiada paksaan dalam islam, Apek. Giliran dia pula ketandusan bicara”(hal.131).
Penurunan/peleraian
Kemudian Faduhah dan Cikgu Apek beredar meninggalkan perbualan mereka itu tadi. “ Aku balik dulu Faduhah. Jumpa esok petang”(hal.134)
Penyelesaian
Akhirnya Cikgu Apek menyambung pengajian di maktab perguruan dan dia ingin mencari betulkan kata-kata Faduhah betul belaka. “Di luar pengetahuan ku, dia menyahut seruanku agar memohon belajar ke maktab perguruan. Faduhah, di sana nanti, aku juga nak cari, adakah benar cakap-cakap kau ...”(hal.137)
Watak dan perwatakan
Watak utama:
Faduhah
- Seorang wanita yang beragama islam
- Bertudung
- Seorang yang bijak berkata-kata dan berani bersuara - “Adakah kami memaksa kalian? Tiada paksaan dalam islam, Apek. Giliran dia pula ketandusan bicara”(hal.131).
- seorang yang menyayangi kanak-kanak - “Aku meletakkan seorang kanak-kanak perempuan duduk di ribaku. Ciuman kasihku ...”(hal.136)
Akhirnya Cikgu Apek menyambung pengajian di maktab perguruan dan dia ingin mencari betulkan kata-kata Faduhah betul belaka. “Di luar pengetahuan ku, dia menyahut seruanku agar memohon belajar ke maktab perguruan. Faduhah, di sana nanti, aku juga nak cari, adakah benar cakap-cakap kau ...”(hal.137)
Watak dan perwatakan
Watak utama:
Faduhah
- Seorang wanita yang beragama islam
- Bertudung
- Seorang yang bijak berkata-kata dan berani bersuara - “Adakah kami memaksa kalian? Tiada paksaan dalam islam, Apek. Giliran dia pula ketandusan bicara”(hal.131).
- seorang yang menyayangi kanak-kanak - “Aku meletakkan seorang kanak-kanak perempuan duduk di ribaku. Ciuman kasihku ...”(hal.136)
Watak sampingan:
Cikgu Apek
- Seorang cikgu tadika
- Lelaki berketurunan orang asli
- Rambut keriting halus, berdahi jendul dan berkulit gelap.
- Berbadan sasa, berdada bidang dan memiliki otot-otot yang kuat dan gagah.
- Seorang yang bijak berkata-kata - “satu landaskah kalau kau cuba mempengaruhi dengan agama kau?. Aku kehilangan hujah.”(hal.131)
- Seorang yang suka berterus-terang- “Dia kemudian menceritakan rasa jeliknya terhadap kumpulan pendakwah itu”(hal.132)
- Seorang yang berani menyahut cabaran - “Di luar pengetahuan ku, dia menyahut seruanku agar memohon belajar ke maktab perguruan. Faduhah, di sana nanti, aku juga nak cari, adakah benar cakap-cakap kau ...”(hal.137)
Latar
Cikgu Apek
- Seorang cikgu tadika
- Lelaki berketurunan orang asli
- Rambut keriting halus, berdahi jendul dan berkulit gelap.
- Berbadan sasa, berdada bidang dan memiliki otot-otot yang kuat dan gagah.
- Seorang yang bijak berkata-kata - “satu landaskah kalau kau cuba mempengaruhi dengan agama kau?. Aku kehilangan hujah.”(hal.131)
- Seorang yang suka berterus-terang- “Dia kemudian menceritakan rasa jeliknya terhadap kumpulan pendakwah itu”(hal.132)
- Seorang yang berani menyahut cabaran - “Di luar pengetahuan ku, dia menyahut seruanku agar memohon belajar ke maktab perguruan. Faduhah, di sana nanti, aku juga nak cari, adakah benar cakap-cakap kau ...”(hal.137)
Latar
Latar Masyarakat
Masyarakat Orang Asli
“Semasa diberi taklimat tentang kampung ini, aku agakk hairan mengapa di kampung Orang Asli ada yang dipanggil Cikgu Apek”(hal.132)
“Semasa diberi taklimat tentang kampung ini, aku agakk hairan mengapa di kampung Orang Asli ada yang dipanggil Cikgu Apek”(hal.132)
Masyarakat yang berpegang teguh terhadap nenek moyang
diwakili masyarakat orang asli suku Temuan yang berpegang teguh dengan kepercayaan nenek moyang mereka
Masyarakat yang sempit pemikiran
diwakili ibu bapa kaum masyarakat suku Temuan yang berfkiran sempit dengan dengan pembanggunan sahsiah, sikap dan kehidupan masyarakat
Masyarakat mengamalkan gotong royong
Masyarakat orang asli melakukan gotong royong bersama- sama dalam sebarang kenduri atau dalam aktiviti masyarakat
Masyarakat yang mempunyai keazaman tinggi
keazaman tinggi yang ditunjukkan oleh Cikgu Faduhah dan Cikgu Apek untuk mengubah sikap dan mentaliti masyarakat Orang Asli
Latar Masa
Petang Esok
“Lantas aku teringat petang esok kami dan penduduk di sini akan bergotong-royong memasak nasi di dalam buluh”(hal.134)
“Lantas aku teringat petang esok kami dan penduduk di sini akan bergotong-royong memasak nasi di dalam buluh”(hal.134)
Setiap Tahun
lawatan ahli JASA akan datang ke kampung Tohor untuk buat lawatan bagi tujuan membuat kebajikan kepada masyarakat Orang Asli
Dua Setengah Jam
Masa yang diambil oleh pelawat-pelawat yang ingin datang berkunjung ke kampung Tohor kerana perlu melalui keadaan lekuk-lekuk jalan yang hanya berturap simen sahaja.
Hari Terakhir
Majlis perpisahan untuk Cikgu Faduhah dan pada hari itu juga Cikgu Apek telah memberikan sepucuk surat kepada sahabatnya itu yang menyatakan persetujuan untuk memohon maktab perguruan.
Latar Tempat
Kampung Tohor
“Apek satu-satunya bintang kampung Tohor yang diharapkan mengerdipkan sinar penuh kemilau”(hal.136)
“Apek satu-satunya bintang kampung Tohor yang diharapkan mengerdipkan sinar penuh kemilau”(hal.136)
Kampung Chennah
Perkampungan Melayu, tempat persinggahan ahli-ahli JASA iaitu wakil kampung Gombak untuk ke kampung Tohor perkampungan Orang Asli
Tadika
Tempat anak-anak Orang Asli menuntut ilmu. tempat anak-anak masyarakat belajar mengaji. kelas membaca untuk orang dewasa
Di Laman Tadika
Cikgu Faduhah berbual-bual dengan Cikgu Apek tentang ubah suai tadika yang banyak berubah. tempat anak-nak kecil bermain-main
Rumah anggota Suku Kaum Temuan
Ahli-ahli JASA menziarahi anggota suku kaum Temuan untuk beramah mesra.
Hutan
Tempat emak Cikgu Apek melarikan diri dan meninggal dunia kerana dipatuk ular akibat merajuk dan kecewa terhadap Apek kerana tidak meneruskan pengajiannya
Sudut pandangan
Sudut pandangan orang pertama
Cerpen ini banyak menggunakan kata ganti diri orang pertama iaitu “aku”. “Aku meletakkan seorang kanak-kanak perempuan duduk di ribaku. Ciuman kasihku ...”(hal.136)
Cerpen ini banyak menggunakan kata ganti diri orang pertama iaitu “aku”. “Aku meletakkan seorang kanak-kanak perempuan duduk di ribaku. Ciuman kasihku ...”(hal.136)
Pengajaran
Kita mestilah berusaha untuk mengejar kejayaan
Kita mestilah menghormati orang lain
Kita janganlah suka menyalahkan orang lain
Kita janganlah mengecewakan ibu bapa sendiri
Kita mestilah berusaha untuk mengejar kejayaan
Kita mestilah menghormati orang lain
Kita janganlah suka menyalahkan orang lain
Kita janganlah mengecewakan ibu bapa sendiri
Nilai
Nilai Kemanusiaan
Berani
Ditunjukkan oleh watak Cikgu Apek yang berani menyahut cabaran Faduhah.“Di luar pengetahuan ku, dia menyahut seruanku agar memohon belajar ke maktab perguruan. Faduhah, di sana nanti, aku juga nak cari, adakah benar cakap-cakap kau ...”(hal.137)
Ditunjukkan oleh watak Cikgu Apek yang berani menyahut cabaran Faduhah.“Di luar pengetahuan ku, dia menyahut seruanku agar memohon belajar ke maktab perguruan. Faduhah, di sana nanti, aku juga nak cari, adakah benar cakap-cakap kau ...”(hal.137)
Hormat-menghormati
“kesemua 32 buah rumah di sini kami ziarahi. Ada pantang larang yang menegah kami masuk ke sesetengah rumah, kami akur dan hormat, ...”(hal.134)
“kesemua 32 buah rumah di sini kami ziarahi. Ada pantang larang yang menegah kami masuk ke sesetengah rumah, kami akur dan hormat, ...”(hal.134)
Nilai Kemasyarakatan
Kerjasama dan bersatu padu
“Lantas aku teringat petang esok kami dan penduduk di sini akan bergotong-royong memasak nasi di dalam buluh”(hal.134)
“Lantas aku teringat petang esok kami dan penduduk di sini akan bergotong-royong memasak nasi di dalam buluh”(hal.134)
0 comments:
Post a Comment