BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Pages

BLOG BAHASA MELAYU CIKGU FARHAN

SELAMAT MELAYARI BLOG BAHASA MELAYU CIKGU FARHAN DI LINK INI BERSAMA MENUJU KECEMERLANGAN!!

Pengunjung Setia

DARI MANA ANDA ONLINE?

KATA-KATA HIKMAT/FALSAFAH

ANDA TIDAK KUAT
TETAPI ANDA MEMPUNYAI KEKUATAN
UNTUK MENJADI KUAT,

LANGKAH PERTAMA ITU ADALAH HARAPAN
SEDANGKAN TIDAK MELANGKAH
LANGSUNG TIADA HARAPAN.

OLEH : DATO' DR. SYED AHMAD

CITA-CITA TANPA USAHA ADALAH ANGAN-ANGAN,
ANGAN-ANGAN YANG DIUSAHAKAN ADALAH CITA-CITA.


OLEH : MAS ADEKI

Sunday, April 24, 2011

Analisis Cerpen - Anak-Anak Suria

Anak-anak Suria
Zahara Nawawi
Sinopsis
Cerpen ini mengisahkan tentang kehidupan sebuah keluarga yang membela kucing sebagai haiwan peliharaan. Hakim dan Amanai belum dikurniakan cahaya mata. Namun mereka merasa bahagia dengan adanya suria iaitu seekor kucing kesayangan mereka. Hakim dan Amanani bakal berangkat ke Kota Mekkah untuk menunaikan fardu haji selama sebulan. Oleh sebab itu mereka terpaksa mencari pembantu rumah yang boleh menjaga Suria. Kemudian mereka mengambil Ayu sebagai pembantu rumah. Tidak berapa lama selepas pulang dari mengerjakan haji. Suria telah mengandung dan kemudian melahirkan anak kembar lima. Namun sesuatu telah berlaku apabila tiga daripada anak-anak suria telah hilang. Kemudian Hakim dan Amanani mendapati Ayu telah melakukan penyiksaan terhadap anak-anak Suria. Mereka berdua akhirnya melaporkan kes tersebut dibalai polis berhampiran untuk tindakan lanjut.

Tema
Kasih sayang antara manusia dengan haiwan.
Kasih sayang Amanani dan Hakim terhadap Suria iaitu seekor kucing. “Bagi Hakim dan Amanani, Suria ialah cahaya mata mereka. Penyeri rumah tangga. Peanut retak. Dan pengerat simpulan tali kasih antara mereka”(hal.95).


Persoalan

a.Sifat perikemanusiaan dalam diri yang tinggi
Dalam cerpen dapat dilihat melalui watak Amanani dan Hakim. ““Bagi Hakim dan Amanani, Suria ialah cahaya mata mereka …”(hal.95).

b.Tanggungjawab terhadap keluarga
Watak Hakim yang bertanggungjawab mencari pembantu rumah untuk menjaga Suria semasa ketiadaan mereka. “Kita menunaikan fardu haji lama. Sebulan. Kita mesti mencari seorang pembantu untuk menjaga dan menemani Suria”(hal.95)

Aspek Bahasa
Kata-kata yang mudah difahami.

Hiperbola
“setiap kali Amanani dan Hakim pulang keriangan menebarkan aromanya …”(hal.96).

Pemilihan kata/Diksi
Kata-kata yang mudah dan senang untuk difahami.
“Kita tidak ada pilihan bukan ?”(hal.95)

Kata Ganda
“betul-betul,mengoncang-goncang, berterus-terang”(hal.95)

Aliterasi
“Hakim, suami Amanani pun begitu.”(hal.94). perulangan konsonan “M” sebanyak 3 kali.
“Kakak Cuma Tanya …”(hal.96). perulangan konsonan “K” sebanyak 3 kali.

Asonansi
“… Dialah cahaya mata kami”(hal.95) perulangan vocal “A” sebanyak 8 kali.
“Saya sudah kuburkan”(hal.99). perulangan vocal “U” sebanyak 3 kali.

Teknik

Teknik dialog.
Perbualan Hakim dan Amanani. Contohnya “Kita menunaikan fardu haji lama. Sebulan … kita tidak ada pilihan bukan? …”(hal.95)

Konflik luaran.
Amanani dan Hakim marah kepada Ayu yang telah mendera dan menyiksa anak-anak Suria. “ Nani menyoal Ayu di mana kubur Awan dan Bayu yang sebenar. Ayu tunduk keras tidak menjawab”(hal.101).

Pemerian.
“Siapa kata kes ini kecil? Di bawah Ordinan Haiwan 1953, sesiapa yang didapati bersalah mendera binatang boleh dipenjarakan enam bulan, atau denda RM200 atau kedua-duanya sekali”(hal.101)

Suspen.
“tiba-tiba Nani terdengar seperti bunyi anak kucing menjerit-jerit kecemasan dari dalam tong sampah”(hal.100)

Plot

Plot cerpen adalah mengikut kronologi. Pengarang menceritakan sesuatu secara tersusun.

Permulaan
Menceritakan tentang watak yang wujud dalam cerpen. Selain itu mengambarkan kehidupan keluarga Hakim yang bahagia. “Kemurungan perasaan Amanani segera terubat menyaksikan keletah Suria”(hal.94)

Perkembangan
Bahagian ini menunjukkan masalah yang berlaku iaitu tentang pembantu rumah yang boleh menjaga Suria. Selain itu mereka mendapat pembantu iaitu Ayu. Contohnya “Kita menunaikan fardu haji lama. Sebulan. Kita mesti mencari seorang pembantu untuk menjaga dan menemani Suria”(hal.95)

Puncak/klimaks
Pada tahap ini selepas Amanani dan Hakim pulang dari menuanikan fardu haji. Suria telah melahirkan anak kembar lima. Namun lama-kelamaan satu persatu anak-anak Suria hilang entah kemana. “Ayu di mana Manja? …”(hal.98)

Penurunan/peleraian
Amanani menjumpai Didi yang berada dalam tong sampah dan dibungkus menggunakan plastik sehingga mengakibatkan badanya menjadi lemah dan tidak bermaya. Pada masa itu barulah mereka tahu bahawa Ayu telah melakukan penyiksaan terhadap anak-anak Suria. “ pantas Nani membuka plastik yang diikat dengan tali rafia itu. Alangkah terkejutnya Nani melihat Didi, anak Suria sudah lembik dan hampir lemas dalam plastik itu …”(hal.100)

Penyelesaian
Akhirnya Amanani dan Hakim melaporkan kes itu kepada pihak polis. “selepas membuat aduan tentang kemalangan kereta, Hakim dan Nani pergi ke kaunter aduan kes-kes lain, lalu mengadukan penderaan dan pembunuhan Bayu, Manja,Awan dan terhadap penyiksaan Didi”(hal.101)

Watak dan perwatakan

Watak utama:

Amanani @ Nani
-Isteri Hakim
-Wanita Bekerjaya
-Seorang yang penyayang - “Nani mengangkat kepala lalu mencium hidung Suria”(hal.95)
-Seorang yang baik hati - “Budak Ayu ni sungguh baik. Nanti pada sambutan hari lahirnya, Nani hendak belikan dia seutas rantai emas bersama loket sekali. Boleh kan?”(hal.96)
-Seorang yang suka berterus –terang - “Ayu, awak tak dapat masuk ke mana-mana IPT kah?”(hal.96)

Watak sampingan :

Hakim
-Suami Amanani
-Lelaki bekerjaya
-Seorang yang penyayang - “Suria!Suria! Ayah balik sayang …”(hal.94)
-Seorang yang bertanggungjawab - “Bertanggungjawab menjaga kebajikan Suria. “Hakim dan Nani pergi ke kaunter aduan kes-kes lain, lalu mengadukan penderaan dan pembunuhan Bayu, Manja,Awan dan terhadap penyiksaan Didi”(hal.101)
-Seorang yang bijak berkata-kata. - “Siapa kata kes ini kecil? Di bawah Ordinan Haiwan 1953, sesiapa yang didapati bersalah mendera binatang boleh dipenjarakan enam bulan, atau denda RM200 atau kedua-duanya sekali”(hal.101)
-Seorang yang tegas dan berterus-terang. - “Ini Suria, Dialah cahaya mata kami. Sesiapa yang mahu bekerja di rumah kami terpaksalah menyayangi Suria sebagai anak kami”(hal.95)

Suria
-Seekor kucing betina
-Comel dan manja - “Nani mencuit hidung comel itu sekali lagi. Suria pantas menggapai dan menangkap tangan Nani dengan kedua-dua belah tangannya, lalu dibawah ke pipinya”(hal.95)
-Melahirkan 5 ekor anak - “Suria melahirkan anak kembar lima”(hal.98)

Ayu
-Pembantu rumah Nani dan Hakim
-Pelajar lepasan SPM
-Remaja berusia 17 tahun
-Seorang yang Rajin - “Ayu tidak membuang masa membuka pintu kereta dan mengambil beg kerja tuannya untuk dibawa masuk ke rumah”(hal.96)
-Seorang yang pandai berbohong dan berpura-pura. - “oh saya lupa hendak cakap. Manja sudah mati. Saya sudah kuburkan di situ”(hal.99)
-Seorang yang menghormati majikan - “Terima kasih, bang. Dia membongkok hormat di hadapan Hakim …”(hal.97)

Latar

Latar Masyarakat

Masyarakat yang mencintai haiwan
Digambarkan pada watak Hakim dan juga Amanani. “Bagi Hakim dan Amanani, Suria ialah cahaya mata mereka. Penyeri rumah tangga. Peanut retak. Dan pengerat simpulan tali kasih antara mereka”(hal.95).

Masyarakat yang tiada perikemanusiaan
Watak Ayu yang menganiyaya anak-anak Suria. “ pantas Nani membuka plastik yang diikat dengan tali rafia itu. Alangkah terkejutnya Nani melihat Didi, anak Suria sudah lembik dan hampir lemas dalam plastik itu …”(hal.100).

Latar Masa

Pagi
“Pagi-pagi sebelum matahari memancar terik …”(hal.97)

Petang
“Dia membongkok hormat di hadapan Hakim sebelum meneruskan langkah hala ke dapur untuk menyiapkan minuman petang”(hal.97).

Malam
“Dua hari dua malam Nani menangis”(hal.99)

Latar Tempat

Rumah Hakim dan Amanani
“Sebaik pulang dari pejabat, yang pertama …”(hal.94)

Tong sampah
“Tiba-tiba telinga Nani terdengar seperti bunyi anak kucing menjerit-jerit kecemasan dari arah tong sampah”(hal.100)

Balai polis
“Demi keselamatan dankecurigaan, Hakim dan Nani membawa Suria dan Mega, ke balai polis”(hal.101)

Sudut pandangan

Sudut pandangan orang ketiga.
Cerpen ini menggunakan sudut pandangan orang ke tiga serba tahu. Pegarang banyak menggunakan kata ganti nama ketiga.

Pengajaran

Kita perlulah menjaga dan menyayangi haiwan.
Haiwan juga adalah salah satu makhluk Tuhan di muka bumi. Contohnya Nani yang menyayangi Suria. “Nani mencuit hidung comel itu sekali lagi. Suria pantas menggapai dan menangkap tangan Nani dengan kedua-dua belah tangannya, lalu dibawah ke pipinya”(hal.95)

Kita mestilah jujur dan tidak berbohong.
Watak Ayu yang tidak jujur dan melakukan pembohongan kepada majikannya. “Tetapi lubang yang dikatakan kubur itu hanya diisi seketul batu yang keras dan kaku”(hal.101)

Nilai

Nilai kemanusiaan

Penyayang
Nani dan Hakim yang menyayangi Suria. “Bagi Hakim dan Amanani, Suria ialah cahaya mata mereka. Penyeri rumah tangga. Peanut retak. Dan pengerat simpulan tali kasih antara mereka”(hal.95).

Baik hati
Nani yang sangat baik hati kepada Ayu. “Budak Ayu ni sungguh baik. Nanti pada sambutan hari lahirnya, Nani hendak belikan dia seutas rantai emas bersama loket sekali. Boleh kan?”(hal.96)

0 comments:

Related Posts with Thumbnails